FÉNYKÉPES BESZÁMOLÓ
A pályázat kódszáma:  HAT-KP-1-2021/1-000145

A Határtalanul, tanulmányi kirándulás hetedikeseknek nyertes pályázatunknak köszönhetően a 2021/22-es tanv végén a nyolcadik hetedik részt vettek egy háromnaos tanulmányúton Nyugat-Szlovákiában.
A kirándulás tematikai címe: Felvidéki vártúra -- Nyugat-Szlovákia flórája és faunája volt.
Kirándulást alapos szellemi és érzelmi felkészülés előzte meg.


Az előkészítő foglalkozás két tanórán kersztül zajlott. A foglalkozást az osztály történelemtanára, Bíro-Marikovec Tímea,  egyben az egyik kísérő tanár tartotta. A foglalkozás célja a tanulók földrajzi, társadalomtismereti és történelmi ismereteinek bővítése  volt. A pedagógus a téma megjelölése és alapvető tények adatok bemutatása után a tanulók aktivitására alapozta a foglalkozást. IKT eszközök és hagyományos térképek alkalmazásával végeztek kiscsoportos kutatómunkát. A látogatás útvonalának földrajzi természetismereti vonatkozású adatait gyűjtötték össze a tanulók, majd  összefüggéseket állapítottak meg. A foglalkozásoknak ugyanilyen fontos eleme volt a tájegység épített kultúrájának, néprajzának és nyelvi  adottságainak megismerése. A foglalkozást vezető pedagógus kiselőadás témákat határozott meg, amelyek közül a tanulók egyéni érdeklődésük alapján választhattak maguknak. Ezek a kiselőadások az utazás során felkeresett úticélokhoz, látnivalókhoz kapcsolódtak. A kiselőadásokra a tanulók egyénileg készültek fel, és az utazás során az adott helyen számoltak be. A foglalkozáshoz kapcsolódott egyedi ajándéktárgyak készítése (sznes könyvjelző). Ezt a tanulók a fogadó felbári iskola tanulói számára készítették.


A programon résztvevő diákok nagy várakozással voltak az utazás iránt. Érdeklődésüket sikerült felketeni a program nyújtotta értékek iránt. Aktivitásuk érdeklődésük már az előkészítő foglalkozáson megfigyelhető volt. Az utazás során is a motiváltság, és az új iránti nyitottség jellemezte őket. Az elméleti ismeretek és főleg a gyakorlatban szerzett tapasztalatok hozzájárultak ahhoz, a gyerekek a Felvidék és az ott élő magyarság ügye iránt fogékonnyá váljanak.
A kirándulásra hétfőn reggel idultunk. Első állomásunk a Bősi Vízierőműnél volt. Megismertük a létesítmény műszaki adatait, és működési elvéről is ismereteket szereztek a tanulók Itt már a Felbári iskola pedagógusai fogadtak bennünket, és tartottak számunkra ismertetőt.


 A műszaki létesítménytől a Batthyány-Strattmann László Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskolába mentünk, ahol a diákok korosztályos szlovákiai diákokkal ismerkedtek meg. A felbári kollégák vezetésével drámapedagógisia ora keretében és sportfoglalkozás keretében oldódtak fel a kezdeti gátlások

Nem mentünk üres kézzel, egyéni kis ajándékkal készültek tanulóink, amit nagy szeretettel adtak át a kinti gyerekeknek. Ők színes kultúrműsorral készültek, amit megnéztünk, meghallgattunk, majd mi is alőadtuk a saját műsorunkat: szavaltunk közösen énekeltünk. Ezt követően drámapedagógiai foglalkozás következett, aminek a célja a gyerekek gátlásainak lebontása volt. A tornacsarnokban aztán rögtönzött asztalitenisz mérkőzést és labdajátékokat is elbonyolítottunk. A felbári iskola vendégei voltunk egy finom menzai ebédre. Arra is ügyeltünk, hogy az ebédlőasztalnál a gyerekek vegyesen foglaljanak helyet. Összességeében elmondható, hogy a háromnapos utazás legszebb, legemberibb programja volt a két osztály találozója.


Felbár után Nyitrára látogattunk. Itt megismerkdtünk a város adottságaival, és a középkori magyar történelemben betültött szerepével. Kiselődadás keretében hallottak a gyerekek a Vazul e várban történt raboskodásáról.    
   
A második napon Bajmóci programot valósítottunk meg. Vezetett csoportként jártuk végig a Kastély gyönyörűen berendezett termeit, közben bepillanthattunk a Pálffy-család hétköznapjaiba, és megcsodáltuk a ránk maradt páratlan tárgyi örökséget. Kiselőadás keretében hallhattak a diákok a vár előtt álló Mátyás király fájáról is.

 

A nap második részében a bajmóci állítkertben
ismerkedtünk meg
a táj flórájával és
távoli világok faunájával.

A harmadik napon folytatódott a várlátogatások sora: előbb a trencsényi várat "hódítottuk" meg, ahol kiselőadás keretében ismertek meg Csák Máté kiskirályságának világát, és a várudvaron található kút mondabeli történetét a tanulók. Beckó váránál is jártunk, ahol szintén az ősi magyar vár építéséhez kötődő mondát hallhatták a gyerekek.


 
A nap utolsó állomása Pozsony volt. Autóbuszos városnézést követően gyalog vettük nyakunkba a várnegyed sétálóutcáit, franciakertjét, kilátóhelyeit. Nem feledkeztünk meg a fehérlómonda felidézéséról sem a vár főterén álló Szvatopluk lovasszobra alatt.
Az utazást követően még azon a héten megtartottuk az értékelő órát. A foglalkozást a két kísérő pedagógus közösen végezte.
Minden résztvevőnek rövid beszámolót kellett készítenie az utazásról, benne a saját véleményének és élményének megfogalmazásával. A szövegalkotás mellett IKT eszközök segítségével készítettek a gyerekek egyéni fényképes tablót, amelyhez a maguk készítette fotót használták fel. A nyomtatást a tanárok végezték, a tablókből faliújságot állítottunk össze, amit a többi osztály számára is kiállítottunk. Az értékelő órán a gyerekek szintetizálták a begyűjtött imsereteket és élményeket, és megnyilatkozhattak saját érzéseikről gondolataikról. A hallottak és látottak alapján elmondható, hogy a kirándulás elérte célját, a tanulók értelmileg, érzelmileg gyarapodtak, sikerült érzékenyteni őket a elszakított területek magyarsága iránt.