A Határtalanul Program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. A
program keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával
osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta
területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni
magyarságról. Hetedikesenkkel Szlovákiában a felvidéken jártunk. |
Háromnapos kirándulásunkat egy, az osztályfőnöki óra keretein belül tartott előkészítő foglalkozással vezettem fel, melyhez a Határtalanul! Barangoló digitális tartalom tárát használtuk fel segédanyagként | ![]() |
![]() |
Indulásunkat követően az első nap első állomáshelye a Bősi vízerőmű volt, melyet a felbári iskola pedagógusával, illetve igazgatónőjével tekintettük meg. Ők vezették körbe csoportunkat sok érdekes információt megosztva velünk. |
![]() | ![]() | ![]() |
Innen Felbárra utaztunk. Meglátogattuk iskolánk szlovákiai testvériskoláját, ahol találkozhattunk a helyi tanulókkal és tanárokkal. Rövid kulturális műsort adtunk elő, majd a gyerekek a szlovákiai kollegák segítségével közös ismerkedésbe, játékba kezdtek. Az itt eltöltött néhány óra igencsak tartalmasra sikerült, sőt, még barátságok is szövődtek a két intézmény tanulói között. | ![]() |
![]() |
![]() |
Felbárról Pozsonyba
mentünk, ahol városnézést követően megtekintettük a Pozsonyi várat a
diákokkal. Itt tanulói kiselőadásokat hallgattunk meg a vár, valamint a
város történelméről. |
![]() |
![]() |
![]() |
Pozsony után
Szenc városába vezetett utunk, ahol megkoszorúztuk Szenczi Molnárt
Albert, a magyar nyelvű protestáns költő emlékművét. A nap végén Nyitrán foglaltuk el a szállásunkat. | ![]() |
![]() |
Második nap: A bőséges reggeli elfogyasztása után Nyitrán tettünk városnéző túrát, majd feltérképeztük az itt található várat. A tanulói kiselőadások itt sem maradhattak el. Kívül-belül megtekintettük a vár területén álló Szent Emerám püspöki székesegyházat is. |
Következő úticélunk Bajmóc volt, ahol több program is várt ránk. Először a helyi várkastélyt jártuk körbe idegenvezetéssel, majd megtekintettük a többszáz éves, Mátyás fájaként ismert hársfa matuzsálemet. A gyerekek – természetesen - ezen a helyszínen is kiselőadásokkal készültek társaiknak. | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
A várkastély
szomszédságában lévő állatkertet is felkerestük, ahol behatóbban
megismerkedhettünk a Fátra növény, illetve állatvilágával.
A nap végén ismét nyitrai szállásunkon ért minket az este.
|
||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() ![]() | Harmadik nap: Talán a harmadik napon tettük meg a legnagyobb távot. Első megállónk Trnecsén városa, ahol a trencséni várat jártuk körbe. Megbeszéltük az erődítmény fontos szerepét a Rákóczi szabadságharcban, na meg gyönyörködtünk a pazar kilátásban. Rövid sétát tettünk a belvárosban, majd Beckó felé vettük az irányt, ahol szintén várlátogatást következett, a török időkben végvárként funkcionáló – tulajdonképpeni - romnál. Végezetül az itt élt, Mednyánszky grófi családdal is foglalkoztunk, felidéztük történelmi érdemeiket, jelentős alakjaikat. Beckó után hazafelé indultunk. Út közben több kultúrprogramot már nem, csak egy kis vásárlást iktattunk be a gyerekek nagy örömére. |
A kirándulást lezárandó a Nemzeti Összetartozás Napján osztályunk - a saját maguk által készített - PPT előadásokkal mutatta be kirándulásunk állomásait és ismeretanyagát iskolánk felső tagozatos tanulóinak. | ![]() |